‘Ohw, waarom dan?’. Dat is de allernieuwste toevoeging aan de vocabulaire van onze peuter. Niet gewoon een enkel keertje per dag, maar deze vraag herhaalt zich met regelmaat. Het liefst ook driehonderd keer achter elkaar.

De Waarom fase

Ergens had ik de indruk dat deze fase pas op veel latere leeftijd zou komen. Na een mini-onderzoekje op internet blijkt echter dat deze fase zo rond de 3-4 jaar van toepassing is. Het is dus helemaal niet gek dat ik met regelmaat antwoorden verzin op de waarom-vragen van onze kleine man.
Een kind begint in eerste instantie met vraagwoord-vragen zoals wie, wat of waar. Waar is papa, wie is dat, waar is beer? Die zijn nog relatief simpel te beantwoorden. Kinderen stellen deze vragen omdat ze de wereld willen ontdekken en zo ook hun woordenschat uit kunnen breiden. Super functioneel dus. Zo ook de waarom-vragen. Deze vragen behoorlijk wat denkwerk van een peuter, ze leren zo verbanden leggen. Ook zijn de antwoorden op deze vragen veel interessanter dan op andere vragen. Dit brengt weer extra vragen naar voren. Voor peuters is het stellen van waarom-vragen dus eigenlijk een super leerzame oefening zowel cognitief als taalkundig.

Ohw, waarom dan?

De laatste dagen hoor ik hier thuis steeds vaker waarom vragen. De kleine man zit aan het begin van de welbekende waarom fase. Driemaal hoera! Ahum.. not! Nu vind ik het nog wel een soort schattig dat hij zo graag alles exact wil weten. Ik ben eigenlijk al heel lang gewend aan het feit dat de peuter vaak vraagt hoe iets werkt. Ik verwachtte dus dat deze waarom fase ook een piece of cake zou zijn. Mijn fantasie is behoorlijk groot maar soms ben ik na een paar waarom-ers achter elkaar echt uitgel*ld.
Vanmiddag ook. We waren samen bananenkoekjes aan het maken. Super tasty lunchgerechtje is dat. De kleine man vind het altijd leuk om alles in zo’n tomado-apparaat te doen en dan aan het touwtje te trekken. Het mesje in het bakkie maakt de inhoud dan fijn. Er zat nu echter een barst in het bakje. Dus ik zei dat we het voorzichtig gingen proberen te gebruiken. “Ohw, waarom dan?” Omdat anders alles door het kiertje eruit loopt. “Waarom dan?” Omdat het bakje kapot is. Ik merkte dat ik na twee antwoorden al vast begon te lopen. “Waarom dan?” Ik denk dat het bakje in de vaatswasser kapot is gegaan. Even was het stil. Ik zag hem denken. “Waarom heeft de vaatwasser dat gedaan?” Dat deed hij per ongeluk. “Ohw, waarom dan?” Tsja soms gebeuren zulke dingen wel eens. “Waarom?” Inmiddels was ik door mijn spraakwater heen. Ik kletste er vervolgens lekker overheen en pakte een pan om de koekjes te bakken. Meneer nam hier zowaar genoegen mee. 1-0 voor mama! De rest van de dag was het opvallend rustig met de waarom-vragen. Ik ben benieuwd hoe deze fase zich verder ontwikkeld. Zou lekker zijn als ik me daar zo doorheen fiets. Met sommige peuter-kwalen of fases vind ik het altijd wel fijn als ik weet wat de functie is. Zoals ik hierboven beschreef is de waarom fase een belangrijke stap in de cognitieve en taalkundige ontwikkeling van een kind. Als ik er even klaar mee ben, dan bedenk ik me maar dat het echt ergens goed voor is.

Hoe verliep deze fase bij jullie? Werd je er ook hor en dol van? Ik ben benieuwd! 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






CommentLuv badge