Door Linda – Vorige week kregen we het bericht van school dat de rapportmappen weer mee naar school mochten. Daarbij kwam wel ook de mededeling dat we dit jaar het school rapport in een andere vorm krijgen, vanwege de corona situatie.

Een aangepast school rapport vanwege corona

In het bericht van school stond aangegeven dat, vanwege de nieuwe situatie, ze de conclusie getrokken hebben om niet het rapport te schrijven zoals we gewend zijn. Nu is natuurlijk ieder schoolrapport anders, maar bij ons zitten er de volgende onderdelen ieder jaar in:

  • Cito scores
  • Sociaal Emotionele scores
  • Persoonlijk stukje van de juf aan kind gericht
  • Persoonlijk stukje van de juf aan ouder gericht
  • Een aantal werkjes van het kind die hij/zij graag in het rapport wilde laten zien
  • Een formulier waarop het kind aangeeft hoe hij zich voelt in de klas, met wie hij graag speelt, etc.

Dit rapport zal anders zijn. Hoe het rapport vanwege corona er precies uit komt te zien, weten we nog niet, maar school heeft aangegeven dat de tijd tot 18 juni kort is en door het thuisonderwijs er gegevens ontbreken vanuit bepaalde methodetoetsen.
Daarom krijgen de kinderen een ander, minder uitgebreid rapport. In dit rapport zal de focus gelegd worden op de sociaal emotionele ontwikkeling en het portfolio. Daarnaast worden ook de CITO scores meegenomen.

Wat vinden we daar nu van?

Ik vind het een lastige. Ik heb er alle begrip voor dat de afgelopen periode enorm druk geweest is voor de leraren. Ik weet dat er ook genoeg mensen zijn die denken dat leraren het rustiger gehad hebben, want er werd geen les gegeven, maar bij onze school is dat niet het geval. Er werd elke dag drie uur online les gegeven door de leraren, er werd onwijs veel voorbereid en op onder andere technisch gebied geregeld. Daarnaast werd ook de noodopvang geregeld. Ik denk dus zeker niet dat het leraren het rustig gehad hebben.
Maar ik vind het toch een lastige. Want als ik het bericht lees, mis ik dadelijk volgens mij alleen de twee persoonlijke stukjes van de leraar. Nu kan ik me goed voorstellen dat daar juist ook het meeste tijd in gaat zitten. Maar ik vind het wel jammer, want het is wel ook altijd het stukje waar je uithaalt hoe de juf of meester tegen je kind aankijkt.

Dat kun je natuurlijk normaal gesproken ook in het rapportgesprek bespreken…maar ook dat gesprek is nu natuurlijk anders. Je mág als je als ouder wil een gesprek met de juf of meester, maar waar het andere jaren in principe standaard is om op gesprek te komen, is nu het verzoek om dit te doen indien nodig. Nou ja, voor mijn kind is het niet nodig, maar ik vind het altijd een hele fijne manier om gewoon even te horen hoe de laatste helft van het schooljaar gegaan is en tevens een fijne afsluiting van het schooljaar.
Maar helaas zit dat er voor nu dus even niet in. En daar heb ik vrede mee hoor, ik vind het helemaal prima zo, maar dat het rapport aangepast is, vind ik toch wel jammer.

Een eigen corona-rapport

Een school in Alphen aan de Rijn heeft het ook leuk aangepakt. Op het Jeugdjournaal zag ik dat zij hun leerlingen een eigen corona-rapport laten maken. De kinderen geven hierin aan wat ze thuis geleerd hebben tijdens het thuisonderwijs. Leuk idee!

Corona en schooljaar 2020-2021

Waar ik ook wel heel benieuwd naar ben, is naar komend schooljaar. Alles wordt anders, ook voor komend schooljaar. Zo ben ik een moeder die elke dag met de kinderen mee de klas in gaat, even naar wat werkjes kijkt die de kinderen me willen laten zien en eventueel nog een (heel) kort praatje maakt met de juf of meester. In ieder geval minstens een begroeting.
Komend schooljaar gaat dat er niet in zitten, gok ik. Ik verwacht dat onze school, net als vele andere basisscholen, een regel gaat instellen dat ouders in principe niet meer mee de school in gaan. Deze regel is er al op veel basisscholen (al voor de corona periode), en het lijkt me logisch dat dit doorgezet wordt op andere scholen in deze huidige situatie.

Maar dat vind ik dus tegelijkertijd ook erg jammer. Op die manier krijg je toch een heel ander contact met de meester of juf. Je ziet elkaar twee keer per jaar tijdens een rapportgesprek en that’s it? Het voelt afstandelijk, terwijl ik nu juist het gevoel heb dat onze basisschool zo persoonlijk is.

Ik ben benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt?



♥ ♥ ♥ Op Fulltime Mama wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.